Eine Eine
1141
BLOG

DZIEDZINIEC DIALOGU

Eine Eine Kultura Obserwuj notkę 37

 

W Apokalipsie św.Jana można przeczytać [ 11,1-2 ]:
 
Potem dano mi trzcinę podobną do mierniczego pręta
I powiedziano:
Wstań i zmierz Świątynię Bożą i ołtarz
I tych co wielbią w niej Boga.
Dziedziniec zewnętrzny Świątyni pomiń całkowicie
I nie mierz go, bo został dany poganom,
I będą deptać Miasto Święte przez
Czterdzieści dwa miesiące.
 
W Słowniku Nowego Testamentu [2] hasło “dziedziniec” ma eksplanację:
 
“w języku greckim: he aule he eksothen tou naou – dziedziniec znajdujący się na zewnątrz sanktuarium. Termin ten oznacza esplanadę otaczającą sanktuarium ,znajdującą się wewnątrz murów świątynnych.”
 
Dzisiaj “dziedziniec” w teologii należy do przestrzeni symbolicznej. Jest symbolem zewnętrza Kościoła. Symbolem świata zewnętrznego, w którym ziemska struktura Kościoła jest zanurzona.
 
W Kościele są wierni, ci co uwierzyli. Na “dziedzińcu” są ci, co nie wierzą i nie chcą wierzyć, a także ci którzy nie znają Boga, ale chcieliby Go poznać, lub po prostu zbliżyć się do Niego ,jak również ci którzy odeszli od Niego.
 
Na “dziedzińcu” są ci, którzy nie mogą uczestniczyć w misterium życia wewnętrznego Kościoła, ale dla wielu Nieznane jest atraktorem.
 
Bazylika Świętego Piotra w Watykanie
 
Do tych właśnie, skierowana jest inicjatywa Benedykta XVI z grudnia roku 2009-go otwarcia
“Dziecińca pogan “, której sens dobrze oddaje poniższy cytat z wypowiedzi papieża:
 
“Sądzę, że Kościół powinien także dziś otworzyć jakiś rodzaj «dziedzińca pogan», gdzie ludzie mogliby w pewien sposób «uczepić» się Boga, nie znając Go i zanim odnajdą dostęp do Jego tajemnicy, której służy życie wewnętrzne Kościoła. Do dialogu z innymi religiami powinno się dziś dołączyć szczególnie dialog z tymi, dla których religia jest czymś obcym, którzy nie znają Boga, a którzy mimo wszystko nie chcieliby zostać po prostu bez Boga, lecz pragnęliby się do Niego przybliżyć, choćby jako do Nieznanego”.
 
Praktyczną realizacją inicjatywy Benedykta XVI jest cykl spotkań od roku 2011 ,organizowany przez Papieską Radę ds. Kultury , który stworzył europejską przestrzeń dialogu wierzących z ateistami, agnostykami i obojętnymi religijnie.
Pierwsze spotkanie miało miejsce w siedzibie UNESCO i na Sorbonie w Paryżu w dniach 24-25 marca 2011 roku.
W debacie uczestniczyło ok.150 naukowców. Przewodniczył wybitny francuski filozof Jean-Luc Marion. Wprowadzenie do dyskusji kolejno powierzył: genetykowi, pisarzowi, psychologowi i filozofowi. W dyskusjach, dominowało przekonanie, że "to nie ateizm jest największym wyzwaniem dla wiary, lecz obojętność religijna".
 
Drugie spotkanie odbyło się w Bukareszcie 11-12 października 2011 roku pod hasłem “Humanizm i duchowość”, w ramach którego odbyła się publiczna dyskusja “okrągłego stołu” z udziałem bardzo licznej publiczności.
 
Trzeci z kolei "Dziedziniec Pogan" obradował w dniach 14-16 listopada 2011 w Tiranie, w kraju gdzie kiedyś komuniści ogłosili ,iż jest pierwszym państwem bez Boga.
Tymczasem religia w Albanii przetrwała przymusową ateizację, prześladowania i likwidację zewnętrznych przejawów życia duchowego , a ateiści stanowią tam dziś kilka procent populacji.
Ideą przewodnią spotkania było pytanie:
“W co wierzy ten, kto nie wierzy?”
Następne spotkania odbyły się w Hiszpanii,Szwecji, Portugalii i w Meksyku.
 
Kolejny, tegoroczny “Dziedziniec pogan” odbędzie się w w Polsce w dniach 11-13 października, w Warszawie.
 
Rozpocznie się na Uniwersytecie Warszawskim panelami dyskusyjnymi na temat “Nauka i wiara” z udziałem profesorów: ks.M.Hellera,K.A.Meissnera,Ł.Turskiego i P.Węgleńskiego.
Natomiast w Teatrze Polskiem o wierze i braku wiary mówić będą kard.Ravasi,,aktor A.Seweryn i pisarze J.Dukaj ,D.Masłowska.
W następnym dniu odbędzie się debata na Zamku królewskim na temat ”Odpowiedzialność za świat” ,w której wezmą udział:Kard.Ravasi,A.Ricardi, J.Kłoczowski,A.Zybertowicz,K.Pomian,A.Smolar.
 
Sprawozdania z przebiegu spotkania warszawskiego “Dziedzińca Dialogu” będą dostępne w internecie, na stronach KAI, Areopad21.pl, Więzi oraz portali społecznościowych, które stworzą "okna na Dziedziniec".
 
Równolegle odbedzie się dyskusja z blogerami, którzy deklarują się jako ateiści oraz rozmowa kleryków z blogerami w kościele seminaryjnym przy Krakowskim Przedmieściu.
 
Będą też spektakle teatralne i filmowe.
Roman Gutek ,w kinie Muranów organizuje już od 8 października swoiste “rekolekcje filomwe” w postaci poakzu filmów : "Ofiarowanie" Andrieja Tarkowskiego, "Siódma pieczęć" Ingmara Bergmana, "Noce Cabirii" Federico Felliniego, "Diabły" Kena Russella, "Lourdes" Jessiki Hausner, "Matka Joanna od Aniołów" Jerzego Kawalerowicza .
 
Wspólnoty Jerozolimskie będą animować modlitwy w kilku kościołach przy Krakowskim Przedmieściu i kościele środowisk twórczych pw. św. Andrzeja i Alberta przy Pl. Teatralnym.
 
The Thinker close.jpg
 
 
“Dziedziniec Pogan” może stworzyć w naszym kraju na trwale:
 
przestrzeń dialogu z ludźmi niewierzącymi, wyznającymi ideały etyczne, ale dalekimi od jakiejkolwiek koncepcji transcendencji, a jednak szukającymi odpowiedzi na pytania egzystencjalne naszych czasów” [ kard.Ravasi ].
 
Ciekawe, jaki będzie udział w tych spotkaniach blogerów salonu24?
 
Czas się zastanowić w okresie poprzedzającym i przedyskutować na tym forum np.
w co wierzą blogerzy ,którzy nie wierzą?
Albo ,dlaczego wiara w Boga jest niemożliwa w spotkaniu ze współczesną nauką?
Lub –jakiego Kościoła potrzebuje współczesny “dziedziniec”?
 
Zresztą samo ustalenie i sformułowanie szerszej listy pytań i problemów będzie cennym udziałem blogosfery w otwartym “dziedzińcu” świątyni Boga.
 
Literatura
[1]Pismo Święte Starego i Nowego testament, tom III,KŚW, Poznań,1987,str 643
[2]Xavier,Leon-Dufour,SJ, Słownik nowego testamentu,KŚW, Poznań,1981,str.237


 
Eine
O mnie Eine

No modern scientist comes close to Einstein's moral as well as scientific stature (John Horgan)

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura